Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

“today we withhold porn, tomorrow it's clean bandages.”

Diétás énblog - Idiet

Út a vibrátorig

2009. június 07. - Bbundi

Hosszú bejegyzés! Sisakot föl!

Nem tűntem el, csak nagyon elmélyültem. Most kaptok egyszerre egy tucat bejegyzésre valót. 

Ma is irodalom lesz a főétel. Amolyan diétás, kortárs. Ráadásul rap. Ugyanis eljött az ideje, hogy Ludditákat boncoljunk, mert ki ne lenne kíváncsi, mi rejtezik e két dögben. Hát most alászállhatunk rejtelmeikbe1.

Elmélkedtem én már itten más művekről, hol felületesen, hol kevésbé felületesen, de ennyire még egyszer sem kellett megfeszülnöm. Szó szerint napok óta azon töprengek, hogy mit tudok felfogni egy-egy szövegből, amik ráadásul további szövegekre utalnak, és azon is töprengek, hogy a sok lehetséges olvasatot hogyan hámozzam le az igazi Idiet-olvasatról. Mert az elemzés most sem marad hagyományos mederben, és én nyilván ezt, és csak ezt fogadom el helyesként.

A dal (itt meg is hallgathatod)

öngólem
 

Az élet pokol, kín, kóma,
érett Stockholm-szindróma:
akkor erogén, amikor lerabol,
de ami derogál: amikor araszol.
Akkor a rabból jól smasszerra váltok:
mér éljem a filmet amit előre látok?

Holttér benn, míg kinn ragyog a tok,
Alapélmény, hogy csak vagyogatok.


Ne fogazz, csak szívj, mert bagó a szó,
ne ragozz: az igazi szadomazó!
Ó, állok a gangon, vagyis a robot áll,
a megszokott szabotál, a punk sem provokál.
Káoszt se! És semmi rendet!
Ambientet hallgatok, de nem pihentet.

Holttér benn, míg kinn ragyog a tok
alapélmény, hogy csak vagyogatok


Ahogy szex után zárok be a szétterpeszből,
a rolót le! Kifogytam a B-tervekből.
Egy életlen fényképre kerültem véletlen,
úgy visz el a turista, hogy nem látott az életben.
Úristen, most hív elő, sűrűn rámles,
az arcomból japán hűtőmágnes…

Holttér benn, míg kinn ragyog a tok,
Alapélmény, hogy csak vagyogatok.


Mint a presszóban az összetolt kerek asztalok,
nonstop kapaszkodnék, de nem passzolok.
Baszki, a pejoratív dumámért egy forintot se adnak,
nincs bélyegem: hogy írjak a korinthosziaknak?
Mélezz! Mélázás, lazaság, a light étrendek,
egy Buddhát addolok Myspace-friendnek.

Holttér benn, míg kinn ragyog a tok,
Alapélmény, hogy csak vagyogatok.


A hátamon megtorpan egy verítékér,
megyek az utolsó vacsin pótterítékér’.
Tessék: privát szféra, magánszektor,
a pitvaron, a kamrán a szárnyas vektor:
az Úrjézushoz szállnak, ő a Védegylet
erős srác, csak elbír még egyet.

Holttér benn, míg kinn ragyog a tok,
Alapélmény, hogy csak vagyogatok.

Azt máris előrebocsátom, hogy ez a mű a szexről szól. Nagyjából azt az atmoszférát mutatja be, amiben létjogosultsága lesz a vibrátornak, csak hogy lelőjem a poént. Persze van e kijelentésnek is alapja.

A cím: öngólem

Bizony, így kisbetűvel. Ez az első, ami feltűnő, jobban mondva nem feltűnő. A nagybetűs írás azért vonatkozik a címekre, hogy kiemelje azokat a szövegkörnyezetből, így a szabályos írásmód elmaradása nyilván jelentésképző funkcióval bír. Ha jól tippeljük, akkor ami elvész az egyedítésből azáltal, hogy nincs kiemelés, az fog többletként megjelenni a mérleg túloldalán, vagyis ami nem egyedi, az szürke és monoton, így a kisbetűs címadás rémszürke és rémmonoton világot jelez nekünk előre, elvileg. (Egyébként ezt a rémszürkeséget támasztja alá a szöveg előadásmódja is, vagyis a majdnem suttogás, amit ráadásul üveghanggá torzítottak.)

Aztán az is gyanús, hogy ilyen szó nincs is. Mégis nem sokára meglátjuk, mennyi lehetőséget hordoz magában a kifejezés. Mindenek előtt kiszeleteljük a szóból az egyik, szokványos nyelvhasználat alkalmával is előforduló tagot: (ön)gólem.

A gólem

Gólem tulajdonképpen egy agyagból készített lény. Lőw (/Loew) rabbi kreálta jó négyszáz évvel ezelőtt Prágában, és a teremtény történetében rengeteg szimbólum található. Elsőre úgy tűnhet, hogy a legfontosabb vonása a legendának, hogy Lőw rabbi azért alkotta meg az agyagembert, hogy segítsen népén, mert nemcsak agyon dolgozták magukat, hanem rendszeresen üldözték és zaklatták őket. A gólem jó védelmezőnek bizonyult, és a munkát is vidáman végezte, így tekinthetnénk rá úgy is, mint egy kétségbeesett nép megmentőjére.

De persze ennyire nem egyszerű. A gólem egyik igen fontos tulajdonsága az együgyűség. Annyira, hogy gazdájának minden szavát teljesíti (amíg fel nem lázad ellene, mint a legendában is, de azt most hagyjuk). Tehát a gólem gazdáját szolgája. Parancsra cselekszik az életre kelt agyagbábu (míg meg nem tanul olvasni, mert akkor annyira emberivé válik a gondolkodása, hogy lesznek igényei).

Egyébként nem új jelenség a csajok munkásságában a gólem. Már az előző, Porcogó címet viselő lemezen is megjelent a sehova tanúi2 című, szintén nagy hatású műalkotásban, azzal a különbséggel, hogy ott még volt valamiféle közösségtudat a műbeli szereplők világában. Itt ez már nem adatik meg, nem egymás gólemeiről van szó, hanem öngólemségről, egyetlen személy saját magához fűződő viszonyának milyenségéről. Az ugye nagyon szomorú, ha nincs társ, és saját magának is csak együgyű, buta szolgája lehet az ember. Még csak az sem jut ki, hogy mást szolgáljon az egyén.

Ebből eddig levonhatjuk, az öngólem kifejezés arra utal, hogy valaki saját magát szolgája, hogy ne menjek a dolgok elébe – csak egy kicsit – saját maga kedvére tesz.

Aztán egy másik kihámozható kifejezés a címből:

öngól(em)

Ezt azért is engedhetjük meg magunknak a nyilvánvalón kívül (mi bármit megengedhetünk magunknak), mert ez a szám a tizenegyes című albumon szerepel, tehát nyugodtan turkálhatunk metaforákat a labdarúgás világából. Én rögtön mondanám is, hogy a gól, a találat azt jelenti, hogy sikerült örömöt szerezni a partnernek, de úgyis jönne legalább valaki, aki közli, hogy én csak belemagyarázok. Ám most sem vagyok egyedül, elegendő ismét visszanyúlni a lányok előző albumához, azon belül is a mínuszban című nótához, amiben egyértelműen jelenik meg a góllövés3 mint jól elkapott szexuális pillanat, egészen pontosan orgazmus, melyet férfi váltott ki női partneréből szeretkezés közben.

Ennek fényében mondhatjuk, az öngelem cím utal a maszturbálásra, hiszen a saját magunk szolgájaként magunknak szerzett öröm mi más is lehet, mint szexuális öröm, főleg, ha hozzáadjuk az egyenlethez mindazt, amit a gól (ez mindkét szeletelt tagban közös) jelentése tovább tágít (tágít, hi-hi!).

Így első blikkre ennyi elég lesz a címről, rátérhetünk arra, mit is mond a

szöveg

Az élet pokol, kín, kóma,
érett Stockholm-szindróma:
akkor erogén, amikor lerabol,
de ami derogál: amikor araszol.
Akkor a rabból jól smasszerra váltok:
mér éljem a filmet amit előre látok?

Emitt, az első versszakban máris szembe találjuk magunkat egy jókora szerepzavarral közvetlen azután, hogy leszögeztetett: az élet szar (pokol, kín, kóma stb.). Mert az élet nemcsak szar, hanem érett Stockholm-szindróma is.

Stockholm-szindróma

Ez egész egyszerűen annyit tesz, hogy túszok, fogvatartottak elkezdenek szimpátiát, esetleg szeretetet érezni fogvatartóik iránt. Ez magyarázható egyrészt azzal az érdekközösséggel, ami abból fakad, hogy a túsz esetleg úgy érzi, neki is jobb, ha a fogvatartó megkapja azt, amit szeretne, hiszen akkor ő maga kiszabadul, de előfordulhat az is, hogy a vonzalom azért támad fel a kínzó fél felé, mert az ad némi figyelmet. Pl. wc-re sem enged ki egyedül. Ez a fajta figyelmesség is generálhat együttérzést, méghozzá úgy, hogy fölébe nő annak a racionálisan elvárható haragnak, gyűlöletnek, aminek a kiszolgáltatott félben meg kéne születnie. De ugye azt sem sokan szeretnénk, ha rossz lenne annak, akinek ki vagyunk szolgálva. A Stockholm-szindróma tehát fogvatartók felé megnyilvánuló szimpátiát jelent.

Aztán szépen továbbomlik a metafora (az élet = érett Stocholm-szindróma), ugyanis az élet akkor erogén, amikor lerabol. Az erogén azt jelenti, hogy nemi izgalmat kiváltó, nemileg könnyen izgatható, vagyis az élet akkor igazán bizsergető, amikor éppen lerabol, teszem azt kifoszt, ami meg ugye elvileg szar. Valami olyasmivel állunk itt szemben, hogy élvezetet csak ilyen lerabló aljasságok árán kaphatunk, amit nyilván nem vállal racionális elme. Az ilyen lerabló jelenségek szeretete egyértelműen utal Stockholm-szindrómára.

Ezzel ellentétben meg kiderül, hogy a nyugodt, csordogáló, araszoló élet az meg derogál, vagyis nincs kedvére (méltóságán alulinak, jelentéktelennek érzi) a műben megszólaló személynek. Tehát ami nyugodt, az nem kell, ami nem nyugodt, viszont élvezetet hoz, az meg lerabol. Kinek melyik rossz tetszik?

Majd következik a rabból smasszerra váltás. A lírai én kezébe veszi az irányítást, méghozzá azért, mert rabként ugyanazt a filmet élné, amit előre lát.

Persze ez is szexuális utalás, mi más. A női szerep alapvetően kiszolgáltatott, valahogy a férfiak a smasszerek, és most ezt a szerepet veszi magára egy nő (szerencsére a Ludditák hangján is bőven szüremlik át nőiség). Az előre látott film pedig talán arra utal, hogy minden férfi ugyanúgy enyeleg, nem hoz újdonságot a beszélőnek, és mivel az araszolás (/maszatolás) nem menő, inkább ő lesz a góré, a maga góréja, mondhatnánk öngóleme. Majd ő dug saját magával/megdugja saját magát.

Refrén

Holttér benn, míg kinn ragyog a tok,
Alapélmény, hogy csak vagyogatok.

Refrénértelmezés no. 1.

ÉS akkor a legjobb. Nyilván azzal a kérdéssel fordulunk magunkhoz, hogy minek is van tokja, mondjuk a hegedűn kívül. És nyilván azt a választ kapjuk, hogy hát a kardnak. A kard pedig minden vitán felül fallikus szimbólum, gondolom ez már nem szorul további magyarázatra. És ugye mije van a kardnak? Hát hüvelye! Olyana még a nőknek is van, ezért e két dolgot mi mostan összekapcsoljuk, vagyis a refrén első felének első fele („holttér benn”) Idiet-fordításban annyit tesz: üres a vagina. És hogy tovább ízlelgessem, még bontogathatjuk a holttér kifejezést is. Ezt például autóvezetők jól ismerik. Az a terület, ami nem látható a visszapillantó tükörből. De van jobb is, édes Istenem! Szokás ezt használni nem hasznosítható (hogy ne mondjam: nem rakodható, nem megrakható) területre, mondjuk szállítóeszközökön. Vagy/sőt a holttér katonai kifejezés is: „fedezék mögötti terület, ahová lövedék nem csapódhat be.” Keservesebb vaginasors aligha létezik ennél: nem látható, nem rakodható, és lövedék (figyelem! fallikus szimb.!) sem csapódhat oda.

És bár belül igen sanyarú a sors, azért kinn ragyog a tok. Nem vitás, hogy a funkcióját vesztett vagina tulajdonosa vonzó. Csinos és ragyog (Utalhat ez arra is, hogy a nagyon puccos csajoktól meg-megrettennek a hímek, viszont, ha nem puccos, akkor meg nincs rajongó. Hajrá! Lehet keresni az arany középutat.). De a tok lehet bármilyen kívánatos, mégiscsak arra a célra jött e világra, hogy kardot fogadjon be. Ebben rejlik a tragikum. Vagyis a kard befogadásával járó öröm tűnik visszásnak, mert ugye akkor erogén, amikor lerabol. Az, hogy üres tokkal állunk szemben azt bizonyítja, hogy a lírai én nem vállalja a lerablást, hiába a Stockholm-szindróma, ami segít együttműködni, sőt megszeretteti a rablót, ő valahogy üres marad.

A refrén második sorának kulcsa az alapélmény: vagyogatok. (Ha meghallgattátok, akkor tudjátok, hogy ez a szó ráadásul mantraszerűen ismétlődik a refrén végén.) Vagyogatok, nem egyenlő élek. De nem is holt, legalább kívül ragyog. Zseniálisan mutatja a gyakorító képző (-gat), hogy a létezés szaggatott, nincs állandóság és igazi lüktetés sem. Sőt, az igaziság hiányzik. Például mikor valaki azt mondja, hogy találkozgat valakivel, az egyértelműen jelzi, a kapcsolat nem komoly, csak úgy összejárnak az egyének. Ugyanez jelenik meg itt is, csak a létezés válik komolytalanná, erőtlenné. A lírai én nem él, dugás nélkül mindössze elvan.

Refrénértelmezés no.2.

Nem szívesen mennék el egy másik lehetséges olvasat mellett, hamár diétás énblog. A refrén (na jó, az egész mű is akár) ugyanis megjelenít egy diétázó nőt, mondjuk. A belül tátongó holttér utal arra, hogy az illető nem evett, aminek folyománya a ragyogó tok, társadalmilag ideálisnak vélt sovány test. És ugye a külső vonzalom megteremtése valamiért belsőnk sanyargatásával jár. Egészen döbbenetes megjelenítője ennek a refrén rímpárja, amiben mindössze egyetlen hang eltérés van: ragyog a tok — vagyogatok. Hogy ne mélyedjek bele jobban, mindössze annyit jegyeznék meg, a nem dugás és a nem evés ugyanúgy okoz dopaminéhséget, mint már egyszer írtam róla. Dopamin hiányában pedig depressziósak leszünk, mondhatnánk: nem vagyunk jól, csak vagyogatunk.

És nem csak azért engedhetjük meg magunknak a diétás értelmezést, mert én mondom, meg mert erre is tudok utalni egy másik szöveggel, amit szintén Fiáth Titanilla írt4: „Üres a belsőm, mint nélküled a diszkóporond – jó, megcsúsztam a szénhidrátnapra esett disznótoron –, de bizton mondom, mer a hízópara hangja int: pár potom fotont csak, s egy csodálatos mandarint ettem!”, hanem azért is mert erre a jelentésre is stimmel a szöveg.

Kijön ez az első versszakból is. A Stockholm-szindrómába belefér bőven, hogy együtt érzünk a sanyargatással. Diéta alkalmával mégiscsak a magunk smasszerévé válunk, tartózkodunk az étel adta örömöktől. És itt ismét felhívnám a figyelmet egy ellentétre, méghozzá rabló és smasszer között. A lerablás van párhuzamban az erogénséggel. Ez mondjuk az, amikor egy jót eszik az ember (ekkor jut bőven dopaminból és szerotoninból), viszont a tok nem lesz éppen ragyogó, ami meg lehangol. Így megvilágosodik a Stockholm-szindróma is, vagyis arról van szó, hogy nem kéne engedni a kísértésnek, de a Stockholm-szindrómás vonzalmat érez a rabló iránt, akármilyen irracionális. Majd jön a fordulat: smasszerra váltás a Stockholm-szindrómás rabból. És míg a Stockholm-szindrómás rab szereti a rablót, a smasszer bezárva tartja, nehogy a világ közel kerüljön hozzá, vagyis bebörtönzi az erogénségét a lírai én, kezdődhet az örömök megvonása. Szerintem a világon senki nem tudná ennél szebben lefesteni a diéta aktusát.

2. versszak

Ne fogazz, csak szívj, mert bagó a szó,
ne ragozz: az igazi szadomazó!
Ó, állok a gangon, vagyis a robot áll,
a megszokott szabotál, a punk sem provokál.
Káoszt se! És semmi rendet!
Ambientet hallgatok, de nem pihentet.

De jó lesz haladni most már. Az első sorhoz nem kell önmagában nagydoktori. Főleg az első feléhez, ami ugye a szopásra utal (itt már volt róla szó bővebben), viszont egy kicsit bezavar a képbe, hogy bagó a szó. Mert a bagó, ami szlengül egyrészt cigi, szintén szívandó valami, másrészt viszont szokik arra is mondani, mikor valaki valamiért kevesli az anyagi juttatást, teszem azt, nincs megelégedve az általa írt szövegek pénzre váltott értékével. Ezt erősíti a folytatás is: ne ragozz, vagyis ne magyarázd a mondandód, ne bonyolítsd.

Ám ez a két sor is olyan állat ellentétet hordoz magában, hogy csak na. Ugyanis, rímelnek a sorok elől hátul, és a rímeltetett szavak mindig összébb tartoznak egy kicsit. Tehát a ne fogazz és a ne ragozz sorkezdések egybejátszák a szövegíró lány és a szopó lány képét. Összemosva annyit tesz: szövegírni szopás, egyrészt nem jár érte csak bagó, másrészt meg kéne kezdeni valamit ezzel a szadomazósággal. Valószínűleg arra mehet ki a játék, hogy a szopás eleve megalázó (a szövegírás eleve megalázó, mert nem kapsz pénzt sem), de ha szépen térdre esel és nekilátsz, akkor is belepofáznak olyanokat, hogy ne fogazz (a szövegíró ne ragozzon), és azért pofáznak bele, mert a fogazás fáj. Jó kis kép, fáj a szopó és a szopott félnek is. Az egyik nem kap fogazatlan szöveget, a másik meg nem írhat fogazott szöveget, csak hogy összemossam a két képet (a képek egyikében az mc lány dolgozik a szájával, a másik fél, akinek a szövegek készülnek, mondjuk a publikum pedig másmilyen orális technikákat kíván, hogy konkretizáljak).

A következő négy sort is az ellentétek tartják egybe. Arról szól, hogy semmilyen életérzés nem nyújtja a megszólalónak az élet élményét. Nem akar sem káoszt, sem rendet. A punk nem provokálja, pedig az arra van, az ambient meg nem pihenteti, pedig az ilyen erdei meg tengeri zajokból tákolt már-már relax rétegzene, amire elvileg baromi jól el lehet mélyülni. Még azt jegyezném meg, hogy a megszólaló személy, aki a gangon áll milyen szépen pontosítja öndefinícióját: „állok a gangon, vagyis a robot áll”. Az jó, mert a robot nem él, de még azért is jó, mert ez újabb rájátszás a gólemségre, ugyanis létezik egy bizonyos GOLEM-terv a világon. (Genetically Organized Lifelike Electron Mechanics = genetikailag szerveződő életszerű elektromechanikai szerkezet). Ez olyan kutatásokat tartalmaz, melyeknek az a célja, hogy létrehozzanak önfejlesztő robotokat. Na, a megszólaló már egy ilyennek érzi magát, vagyis fejlődni képes, ráadásul saját magát fejleszti (öngólemség!), de nem élőlény.

3. versszak

Ahogy szex után zárok be a szétterpeszből,
a rolót le! Kifogytam a B-tervekből.
Egy életlen fényképre kerültem véletlen,
úgy visz el a turista, hogy nem látott az életben.
Úristen, most hív elő, sűrűn rámles,
az arcomból japán hűtőmágnes…

Újra szexuális utalás. Annyira értelmetlen az élet, mint széttenni a lábakat. Legalábbis a lírai én szerint. Azzal, hogy nincs több B-terve, utalhat arra is, többet nem nyílik meg („rolót le!”), bezárkózik a világ elől. Pont úgy, vagy azzal együtt, hogy a lábát sem teszi szét újra. Úgy látszik e kettő együtt jár.

Aztán egy turista ellopja őt fényképen, és tehetetlenül is a világ túlfelén találja magát egy hűtőmágnesen. Csak megjegyzem, mennyire hasonlít ez az aktus, mondjuk egy prostituált el(ő)hívására. Mert a kurvákkal megesik gyakran, hogy idegenek elviszik őket, akiket addig nem is láttak (perditaságról bővebben itt). Ez itt amolyan lelki prostitultság. Egy darabot elvisznek a lírai énből egy életlen képen. Az Úristen kiszólás pedig egyértelműsíti, hogy ez a darab igenis fontos a beszélőnek, ráadásul a sűrűn ráleső japánról valami perverz kép alkotódik, hiszen les. Mintha kukkolná a lírai én magánéletét. Mondjuk a zuhanyzóban lesné meg, vagy bármilyen bensőséges helyzetben.

4. versszak

Mint a presszóban az összetolt kerek asztalok,
nonstop kapaszkodnék, de nem passzolok.
Baszki, a pejoratív dumámért egy forintot se adnak,
nincs bélyegem: hogy írjak a korinthosziaknak?
Mélezz! Mélázás, lazaság, a light étrendek,
egy Buddhát addolok Myspace-friendnek.

Az összetolt kerek asztalok között üreg van, csak egy-egy ponton érintkeznek egymással, vagyis nem passzolnak. Állat kép. És ami ezután van, az még állatabb. Arról lesz szó, hogy nem adnak pénzt a pejoratív (rosszalló, lekicsinylő) dumájáért a lírai énnek (mondhatnánk, bagó a szó), sőt, nem írhat a korinthosziaknak. Ez bibliai utalás5. Pál apostol ebben a levelében beszél arról, hogy ő szeretet nélkül semmi. Legyen bármilyen jó mc a megszólaló én, szeretet nélkül ő semmi. Szeretet nélkül hiába tesz bármit a líra én, hiába dug, hiába bármi, csak semmi marad (sem káosz, sem rend; élettelen élet, mint az életlen fényképen stb.).

És ugye észrevesszük az mc-apostol párhuzamot!

Aztán kép utal a spirituális világgal való kapcsolat milyenségére is. Egyrészt már nincs bélyeg a levelezéshez, ami eleve modernebb megoldás lenne, mint az apostoli, hanem mélezni kell. Lazaság van, meg light étrendek, ami erősíti a diétás értelmezés létjogosultságát.

A nagyon ütős utolsó sor: „egy Buddhát addolok Myspace-friendnek”. On-line kapcsolata van a műben megszólalónak Buddhával. Mindössze annyi közük van egymáshoz, mint két Myspace-friendnek. Ráadásul ez nem a Buddha, ez egy Buddha. A határozatlan névelő általánosítja a jelentést. Nincs egy igazi Buddha, sőt, a Buddhaságot értelmezhetjük még tágabban, így megszemélyesíti bármely vallás főszereplőjét. Tehát bármely vallással barátkozol is, csak Myspace-friendek lehettek. Hívőnek lenni önmagában nem megoldás. De azért megpróbálod, legalább Myspaceileg nem leszel magányos.

Utolsó versszak

A hátamon megtorpan egy verítékér,
megyek az utolsó vacsin pótterítékér’.
Tessék: privát szféra, magánszektor,
a pitvaron, a kamrán a szárnyas vektor:
az Úrjézushoz szállnak, ő a Védegylet
erős srác, csak elbír még egyet.

A pótteríték az utolsó vacsira ismét zseniális. Az mc lány a 13. apostol. (Csak a spekuláció kedvéért megjegyzem, szerintem itten fontos a 13-as szám, hiszem Pál apostol levelének minden bizonnyal a 13. részletére utalt fentebb a szöveg. Lásd a lábjegyzetben!)

Az utolsó négy sorban pedig ismét ellentét lakozik. A Védegylet egy reformkori egyesület, amit hazai ipar védelmére hoztak létre. Tagjai azt vállalták, hogy az itthon felmerülő igényeket hazai termelésből látják el egészen addig, amíg az ellátható hazai termelésből. Ez egy kicsit lehet jó a hazai magánszektornak, mert lesz neki védett piaca, ahol nem kell versenyezni a külföldiekkel, viszont ez bezártsághoz vezet. Aztán csinál ilyet a külföldi is magának, és akkor mi sem mehetünk oda, míg végül azt nem látjuk, hogy mindenki magára zárta a kamrát, és magányosan eszegeti a lekvárt.

Persze ez a szöveg többről szól. Itt az Úrjézus a Védegylet. A kereszténység zárja magára a diliház rácsos ajtaját, ám a képben benne van az, hogy lassan mindenki ennek a Védegyletnek lesz a tagja („erős srác, csak elbír még egyet”).

Végül csak egy maradhat, ami kiközösít minden mást. A lírai ént is. Neki csak pótteríték jut az utolsó vacsin, az ő dumája nem kelendő, ő nem passzol a képbe. Minden egy irányba tart (vektor), és ennek az a hozománya, hogy kiszorul a másság. Minden áru hazai, és ha mindenki az Úrjézus Védegyletébe tartozik, akkor mindenhol minden áru úrjézusi lesz.

Akkor most mi van?

Lehet, hogy még nem látszik, de eljutottunk valahová. Ezen a ponton mindent újraértékelhetünk. Először beláttuk, a lírai énnek maszturbálnia kell az örömökért (vagy diétázik, olvashatjátok úgy is). Majd beláttuk azt is, hogy a lírai énnek mint mc-nek sem jut sok öröm, sőt a helyzete szopás, pedig az mégiscsak egy hivatás lenne, amiből meríthetne valami értelmet. De nem. Aztán láttuk, a lírai én prófétai szerepet szán magának, de úgy kell odakuncsorognia pótterítékkel a vacsihoz. Majd az Úrjézus a Védegylet, aminek szerencsésebb a tagjává válni, mint nem.

Na jó, most már kimondom: szerintem a lírai én leszbikus. Ez az ő mássága, ettől nem passzol (mint ahogy passzol a kard a hüvelybe, férfi a nőbe). (Szerintem a háton megtorpanó verítékér is utalás egy félbehagyott szeretkezésre, ami ráadásul azért marad abba, mert a lírai én elbattyog az utolsó vacsira, hiszen nem akar az egyetemes Védegyleten kívül maradni, mert ottan kurvául nagy a magány, ha mindenki belül van.) Ez a magyarázata az élvezet nélküli szexnek, illetve a maga sanyargatásának, ahogy megpróbálja férfiakkal, aztán nem megy, viszont nem felvállalható a másság. A széttett láb után inkább lehúzza a rolót B-tervek híján. Marad a vibrátor. Az öngólemezés.

Utószó

Előre berekesztem a spekulációt. Nem a Ludditákról állítom, hogy leszbikusok vagy frigidek lennének, hanem a műben megszólaló személyről.

A Ludditákról az a véleményem, hogy KO-SSUTH-DÍJ! KO-SSUTH-DÍJ! KO-SSUTH-DÍJ!

Lábjegyzet

1 – „alászállhatok rejtelmeibe” – utalás József Attila Óda című költeményére. A mű vitathatatlanul a szerelmi költészet mérföldköve. Itt ugyanis a megszólaló szerelmes nem pusztán közel akar lenni szerelme tárgyához.
”Miféle lélek és miféle fény
s ámulatra méltó tünemény,
hogy bejárhatom a semmiség ködén
termékeny tested lankás tájait?

Az a kívánság, hogy a távolság zéró legyen, vagy még kevesebb. A belsőséget kívánja meg a szerelmes hang. Vérkörök, vesék forró kútja és belek alagútja kell, bizony. Ez túl mutat a csókon. A szerelmünkhöz nem közel kerülni akarunk, hanem bele.
Benne levés. Na, ez a közelség maximuma.
2 – sehova tanúi: 
„Mert nálunk édesebb az élet, mint a mangó leve,
szól tangózene, fogd a mankód, gyere, 
itt mindenki mindenki góleme
és a nevünk ugyanaz, ami a bolygó neve.”
3 – mínuszban: 
„… hogyha dugod a nőd, 
nem kell aggódnod, csak az egód nőtt, 
ha gólt lősz, kösz, már a térdemen állok, 
mert az élvezetemben csak az érdemed látod”
4 – Megjelent a Szomjas oázis című antológiában Kilóra címmel.
5 – Pál első levele a Korinthusiakhoz. Ennek egyik legismertebb részlete, amire a szöveg is minden bizonnyal utal (Kor 13. 1-13). „Ha embereknek vagy angyaloknak nyelvén szólok is, szeretet pedig nincsen én bennem, olyanná lettem, mint a zengő ércz vagy pengő czimbalom

Ludditák-szám elemzése a rapnyelven.

A bejegyzés trackback címe:

https://idiet.blog.hu/api/trackback/id/tr251169498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pazola 2009.06.07. 18:50:29

Olyan ket-harom eve hallgatok Ludditakat, de nemkeves olyan resz van, amit a mai napig nem ertek :)

dzsefi 2009.06.07. 18:51:35

jó írás, bár szerintem egy-két helyen túlmagyaráztad. Ludditák rulez :)

viktor134 2009.06.07. 19:08:21

bírom a ludditákat.

melos9 2009.06.07. 19:08:53

itt a strigulám a kossuth-díj mellé

The Great Destroyer 2009.06.07. 19:26:26

Én a következő zeneműről kérnék egy hasonlóan kimkerítő elemzést:
www.indavideo.hu/video/Sons_of_Butcher_-_Fuck_the_Shit_2
Köszi!

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.07. 20:03:53

az a baj a Ludditákkal, hogy nem maradtak meg a "spanoknak megmutatom"-szintjén. poénnak elmegy, de se hangjuk nincs hozzá, se flow, semmi katarzis. szerintem akinek ez bejön azokról 90%-ban elmondható, hogy 1. amúgy nem hallgatnak hiphopot, 2. lányok, 3. 20 éven alattiak, mert ez a három csoport tud csak ezzel a témával azonosulni. nem annyira rossz a szövege így olvasva, de elő is kéne tudni adni, ugyebár. vagy tök jó lenne, ha írnának szövegeket és odaadnák valakinek, aki viszont tud reppelni. oké, ezt valószínűleg ők is tudják, mivel rendesen szét van effektezve a hangjuk, mint ahogy a plakátokon szét vannak fotosoppozva a nők. kíváncsi vagyok ezt stúdió nélkül hogyan tudnák előadni. :D

másrészt ez a felülről jövő hiphop mindig gyanús. ne egy egyetemista ossza már, hogy milyen szar az élet, mert cápázik és ezért beszól neki a pasija, meg unja a szexet. pfű, kemény egy élet lehet! :D

így kell csinálni:

www.youtube.com/watch?v=UPwgTBNOAtc

lécci ne hallgassatok szart, annyi jó zene van a világon!

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.06.07. 20:07:22

én szeretem őket

van vmi oldad, hol az összes szövegük kint van?

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.06.07. 20:13:54

amúgy íróként már megjelent a hölgy: a Kitakart Psyché c. nőantológiában jelent meg vmi prózával...

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.06.07. 20:16:54

nem asz összes, de elég sok:
www.dalszoveg.hu/e1114198/ludditak-dalszovegek.html

amúgy klassz elemzés

bár kicsit talán tényleg túl

Bbundi · http://idiet.blog.hu 2009.06.07. 20:23:38

@murci/szamárfül: Meg is jelöltem a lábjegyzetben. Link is van.

Horasz · http://horasz.blog.hu 2009.06.07. 20:29:55

@3k: 31 eves ferfi vagyok es az elso album ota hallgatom oket, sot, hip-hopot is megfeleloen sokat hallgatok. Szerintem tevedsz.

I'll be Beck! 2009.06.07. 20:31:19

A költő itt arra gondolt, hogy ki basz meg ma.

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.07. 20:48:08

@Horasz: jó hát én nem a TV-reppre gondoltam, Animal Cannibals, Eminem, meg ilyen MTV-bullshit. a rap azoknak az eszköze, akiknek üzenete van és nincs más módjuk rá, hogy kifejezzék. olyan ez, mint a falfirka. ha úgy tetszik, akkor a rap egy szofisztikált és barátságosabb formája a harcnak, verbális terrorizmus. ezért nem fogják az _igazi_ hiphopt játszani a tévében (pláne nem a Petőfin...), maximum non-profit adón, ha létezik olyan egyáltalán. esetleg szanaszét kisípolva a szöveget. valóban, minden társadalmi szinten ugyanúgy érezheti az ember szarnak az életét, de attól még a Ludditák zenéje egy szar. és a 90%-ban igazam van. :)

2009.06.07. 20:50:34

Tartalom: 1
Forma: 5*
Helyesírás: 4

Nem baj jucika, legközelebb majd próbálj meg elszakadni egy kicsit az ötvenes magyartanárnő szerepétől és talán akkor nem kell nyáron pótvizsgára jönni.

Bbundi · http://idiet.blog.hu 2009.06.07. 20:52:50

@Dávid..: MEgírhatnád a helyesírási hibáimat. Okulnék és javítanám.

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.06.07. 20:57:58

Részletek Fiáth Tita Szomjas oázisban megjelent rapnovelláiból + pompás Szilágyi Lenke fotók...

1. "Kilóra" a Szomjas oázis című antológiában

szexmanifesto.blog.hu/2009/06/05/ha_full_leszedem_kisajak_plasztikara_kuld_a_csavo_amin_felmillaer_ateshetek_mert_kilog_mint_egy_fasz

2."Mínuszban az ingerküszöböm" az Éjszakai állatkert című antológiában

szexmanifesto.blog.hu/2009/05/23/amikor_a_combomat_szombaton_felkinaltam_mar_eleve_egy_zombival_kombinaltam_ugye_jol_csinaltam

divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2009.06.07. 20:59:40

@3k: még egy ellenszavazat, vagy kivétel, aki erősíti a te szabályaidat... Nem hallgatok rap-et, de a Ludditákat nagyon szeretem, és eddig sokkal inkább a zenéjük miatt. A szövegeket nem is igazán értettem mindenhol, mert csak koncerteken láttam őket eddig, élőben. De ha ilyen sokat lehet róla írni, akkor biztos jó az is... :))

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.06.07. 21:04:30

Kinek a pap, kinek a papné!

A Ludditák nekem is mesterkélt, sőt a két csaj hangja számomra kifejezetten idegesítő.

Ha már magyar hip-hop, akkor sokkal inkább ez:

rapnyelv.freeblog.hu/archives/2009/06/01/The_Steve_Nagyapamra_2008/

Őszinte, nagyon jó a flow és valahogy egyben van.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2009.06.07. 21:06:31

@3k:

Jé, csak most látom, hogy te is egy The Steve számot hivatkoztál be! :)

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.07. 21:09:23

@divatmotoros: nem hallgatsz reppet? akkor miért lennél kivétel? a zenéje eminemnek is jó, rengetegen hallgatják, akik nem is tudnak angolul. pl. a 10 éves kisöcsém is. csak az a baj, hogy hiteltelen, ha érted mire gondolok.

dzsefi 2009.06.07. 21:18:53

hogy miért nem a szokásos raptémákat ismétlik meg ők is?
Bábel c. szám, a zeneszoveg.huról:

"Lehet, nem stimmelek, mert másról rappelek
Nálam nincsenek a mittudomén hányból gengszterek
És ha bárhol, mittudomén hánykor felkelek
Eszembe se jut, mit csinálnak akkor nagy nevek
Nem szólnak a fegyverek, a gettó szépen szendereg
A gettólakó nyugdíjasok lent a boltban küzdenek
Foghíjasok, szegények négynaponta fürdenek
Azt beszélik lent a sarkon ki mikor mit ültetett
Ki kit büntetett meg és mit szüntetett be és
Mért tüntetnek a böribe' a büntetettek
Bár sztárnak lenni szép, add a másik végletet:
Soha ne közöljön bulvárlap rólam képeket
Mert a nyomdagépeket, amelyekkel ilyeneket nyomnak
Azon nyomban odaadom a Luddita-csajomnak (kösz)
És másnap hajnalban a rikkancsok nem rikkancskodnak
Ezen a szép reggelen nincs címlap ripacsoknak
Valahogy máshogy képzelem el, mint ahogy szoktad
Más csatornákon át jön le, mint eddig fogtad"

és lehet nem kedvelni a Ludditák zenéjét, de azért nagyságrendekkel élvezhetőbb egy élő zenekar előadásában hallani, mint mikor egy MC alá betesznek valami gépi alapot... Profi zenészek (Gerdesits Ferenc, Balanyi Szilárd, csak hogy a két ismertebb tagot említsem a Quimby felől), profi szövegek, bár a lányok hangja sajnos tényleg nem a legideálisabb.

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.07. 21:19:22

@Karikásostor: összekacsintás ;)

amúgy nem a női reppel bajom, nem szeretném, ha bárki félreértene. Sena például Istennő! :)

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.07. 21:24:46

@dzsefi: hát valóban nem ideális. valószínűleg nélkülük nagyságrendekkel élvezhetőbb lenne a zenekar.

divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2009.06.07. 21:33:35

3k: ja, tényleg, belekeveredtem a logikádba, az egyes pontodba beleesek... :) Viszont nem vagyok se csaj, se 20 alatti, legalább ez a két feltétel stimmel... :)
Viszont számomra a gengszteres, magyar, nyóckerezős rap egy az egyben nevetséges. Nem tudom komolyan venni. Viszont a jól szituált / egyetemista / diplomás / okos / stb. ember is érezheti magát nagyon szarul a bőrében időnként vagy állandóan is akár), úgyhogy énekelhet nyugodtan, átéléssel akár bluest, akár rap-et is. Nem ettől lesz hiteles vagy hiteltelen. De hát ugye ízlések és pofonok, ugye...

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.07. 21:36:18

"Viszont számomra a gengszteres, magyar, nyóckerezős rap egy az egyben nevetséges."

mint Gangxta Zolee. igen, én is ezt mondom.

"Viszont a jól szituált / egyetemista / diplomás / okos / stb. ember is érezheti magát nagyon szarul a bőrében"

igen, én is ezt mondom.

divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2009.06.07. 21:45:10

@3k: Akkor ugyanazt mondjuk, brádör. :))) Csak nekem tetszik a Ludditák, neked meg nem. Viszont az általad először linkelt zene meg nekem nem tetszik, neked meg igen. :)

Yip 2009.06.07. 21:46:20

@3k: egyrészt értem a bajod, de ettől még a Ludditák szerintem is zseniálisak. Tényleg nem a legjobb előadók (bár fejlődnek), viszont a szövegeik nagyon jók. Rafkósak, erősek, frissek és tartalmasak. Ez nem az a keménykedős izzadtságszagú hip-hop ami a fő vonal mostanság, hanem két értelmes csaj rap formába öntött önkifejezése.
Én általában mindig széthallgatom, ha kijön egy új albumuk, de a jó előadásmód hiánya miatt egy idő után sok lesz.
Magyarok közül az Akkezdet Phiai és az NKS számomra a megunhatatlanok, Steve-ben én látok annyi öteletet ami elvinné a produkciót. Bobakrome-ot érdemes még megemlíteni, vannak jó megmozdulásai.

Malachi 2009.06.07. 22:03:46

az a RAP szám amiről ennyit lehet értekezni, nem RAP szám.

bár nem értek hozzá, de valahogy úgy gondoltam, hogy az ilyesmi az zsigeri és nem karcolgat mély problémákat, csak megmondja, hogy pl. "baszki, köcsög rendőr megkergetett, mikor a spanokkal szívtunk a sikátorban".

nem hinném, hogy 30 éve a gettóban úgy ültek neki az MC-k megírni egy-egy számot, hogy körülöttük 2 lexikon meg filozófia kiskáté plusz Biblia hevert kézügyben. gyanítom nem is nagyon írogattak, csak lökték.

nekem valahogy ez is hozzátartozna a műfajhoz. az egyszerűség, a nyers őszinteség.

ettől még zseniális a szöveg, de mégsem az, ami.

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.07. 22:20:49

@Yip: igazad van. lehet, hogy csak az én agyamat karcolja a hangjuk, mert számomra ők a magyar rap Uhrin Benedekjei (egyébként a szememben ő is egy hiteles előadó). szóval minek hallgatnék olyan zenekart, aminek rossz az énekese? másrészt nekem a flow is hiányzik, de a szöveg az tényleg okos. azonban ez utóbbi nem feltétele a jó reppnek sajnos. ennyi erővel foghatnék egy Kant kötetet és kántálhatnám ütemre. és ha megnézed azokat, akiket felsoroltál, akkor láthatod, hogy ők sem "az addig szopd a faszom, amíg meg nem unom"-tipusú témát tolják.

Horasz · http://horasz.blog.hu 2009.06.07. 22:24:48

@3k: ha már mindenkeppen a flow az isten akkor Gozi..

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.07. 22:36:22

@Horasz: miért, te mit keresel a reppben, ha nem az igaz szövegeket és a rímekből kialakuló sodrást? ;)

nem sok mindent mutat a "gozi hiphop" vagy "gozi rap" kulcsszavakra a gugli, adj egy linket légyszíves.

addig is egy kis Brother Al a füleidnek:

www.youtube.com/watch?v=OO18F4aKGzQ

urambátyám 2009.06.07. 23:52:56

Érdekes poszt, hajrá Ludditák!

(A fikázóknál sajnos nem röpül túl magasan a páva. Itt van nektek igaz szöveg, meg sodrás:
www.youtube.com/watch?v=v_M0wOc96No
www.youtube.com/watch?v=Ud_-AuBmp6Q
)

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.08. 00:30:43

@urambátyám: legalább valami olyat írhattál volna, amire válaszolni lehet. egyébként köszönöm a tippet, már szedem az FB albumot. :)

legyenhived 2009.06.08. 01:13:02

@Malachi: ez a fajta szövegírás inkább a kezdettől terjedt el, ő tőlük kezdték el átvenni... csak annyi a különbség, hogy nekik jobb a hangjuk, meg a szövegek egy csóróbb rétegnek szóltak (már ők is bekurvultak) - habár ők maguk csórók nem voltak, saiid a rózsadombon járt suliba, újonc faterja kossuth-díjas író -, viszont elő tudták adni magukat.

trx · http://www.conspiracy.hu/ 2009.06.08. 07:21:14

@3k: "lécci ne hallgassatok szart, annyi jó zene van a világon!"

eztet én is osztom osztom. Nálam most Dream Theater szól :D

trx · http://www.conspiracy.hu/ 2009.06.08. 07:21:51

nemmondokmindentkéccernemmondokmindenkéccer.

www.ludditakfanclub.hu 2009.06.08. 11:05:31

Hát drágáim!
Lehet szeretni és nem szeretni a Ludditákat, egyéni döntés. De fikázni nem kellene.
A szövegeik pedig: igazi, mai költemények.
Zene: RAP-féle. HIPHOP-féle. Rockandroll-féle. Abszolut változatos a műfaj. Tökéletes zenészekkel.
Még több dalszöveg, fotók, stb:
www.ludditakfanclub.hu
Aki pedig élőben akarja a "karcos hangokat" hallani: most pénteken, 12-én, este 10, Dürer-kert.

3k-nak: egy kis statisztika a fanclubról.
60 % - 70 % férfi
30+ és 40+ -osok is vannak, sokan.
Egyébként ritka, hogy 20 év alatt valaki megértse ezeket a dalokat.

Üdv mindenkinek:
www.ludditakfanclub.hu

www.ludditakfanclub.hu 2009.06.08. 11:07:31

@murci/szamárfül:

Még több dalszöveg, fotók, stb:
www.ludditakfanclub.hu
Koncert: most pénteken, 12-én, este 10, Dürer-kert.
Üdv:
www.ludditakfanclub.hu

0k- · http://ekezet.com/ 2009.06.08. 14:02:20

@www.ludditakfanclub.hu: hát akkor ebben tévedtem. meg nem kéne fikázni? lehet. viszont túlértékelni sem! amit ők csinálnak, abban maximum a másodvonalhoz tartoznak.

legyenhived 2009.06.09. 09:12:00

A Ludditák nem szar, nagyon profi szövegeket írnak, csak elmész Reakwon-ra és rájössz, hogy köszönőviszonyban sincs a rap-el.

Ha összeveted azt, hogy valaki a Föld másik pontján úgy megy ki az utcára, hogy lehet, hogy lelövik/leszúrják... Ezzel szemben a frigidség nem egy olyan szörnyű probléma. A rap pedig inkább az első kategóriába tartozó fiataloknak szól, nem a 40-es frigideknek:-) Szerintem erre próbáltak kilyukadni páran...

Horasz · http://horasz.blog.hu 2009.06.09. 09:56:52

@3k: Mc Göz-re gondoltam, végül is nem véletlenül volt jópárszor freestyle győztes.

Yip 2009.06.11. 11:17:30

Nesze neked flow Mc Solaar-tól, franciául:
www.youtube.com/watch?v=pczQtOCI7B4
süti beállítások módosítása